PRESENTACIÓ LEM 2006

“La música no consisteix en relats sorollosos. La música no al·ludeix a res. Pot existir fins i tot sense l’Univers, no necessita anomenar-lo ni dibuixar-lo. Pot existir sense espai (qui pot assenyalar el costat esquerre d’un vals?). En realitat, només necessita temps.”

 

Alejandro Dolina
El LEM també ha necessitat temps: fou presentat en societat el 5 d’octubre de 1996 durant el programa Odyssée for Ears, a Copenhague. El 9 d’octubre, músics i organitzacions de 12 països aprovaven i signaven la Declaració Europea de la Música Experimental. Entre d’altres coses, s’hi deia que la música experimental qüestiona certeses formals, dóna sortida a noves formes estètiques i preveu mons més humanitzats.

Recomanava explotar el seu caràcter transnacional i innovador per aprofundir en el relleu de la memòria democràtica a les noves generacions a través de la producció artística i desenvolupar noves situacions socials per a les experiències culturals i noves condicions per a la música, la seva recepció i la seva creació.

El desembre del mateix any, seguint l’esperit de la Declaració, se celebraren a Gràcia els primers 6 concerts del LEM. Al final de l’edició 2006, haurem arribat al concert número 663.

Un corol·lari seria que, si bé la música no pot explicar res o més aviat només s’explica a si mateixa, un festival pot, i en la nostra opinió, ha d’explicar coses.

Aquesta mateixa introducció serveix cada any per transmetre les nostres idees, més que no pas per explicar el que les pàgines següents ja expliquen per si soles. Enguany, Gràcia Territori Sonor ha coproduït un disc amb el col·lectiu francès Studio Forum. Es titula El teu plaer serà el meu, i conté la següent reflexió:

Sembla inevitable que, per a la felicitat d’uns, altres hagin de pagar amb el seu sofriment. Però no és cert: el sofriment dels altres és el sofriment de tota la humanitat. Hom no pot ser feliç si atresora el benestar espoliant els altres i destruint el seu món per lucrar-se amb la seva reconstrucció. En qualsevol cas, és una felicitat hipòcrita que anuncia grans desastres per a tothom.

En canvi, si l’altre és feliç, jo ho seré plenament. Això no és un punt de vista, sinó una veritat instal·lada en el nostre subconscient col·lectiu i rebutjada pel nostre “conscient” polític i social. I així, el seu plaer serà el nostre, però la seva desgràcia mai serà el nostre plaer.

A part d’això: celebrem una dècada de LEM. El programa MATRIU s’ocupa de reflexionar sobre el paper de les dones en l’experimentació sonora i que la participació femenina al festival assoleixi el 50%. ÀGAPE reuneix finalment els cuiners amb els músics i els poetes. La secció off i el projecte Experimental Music from Gràcia tenen com a missió descobrir i promoure els joves creadors. El LEM s’amplia en horaris “familiars” perquè els nens puguin assistir a alguns concerts. Ens unim en diferents fronts amb festivals (Festival de Torroella, Mercat de Música Viva de Vic) i organitzacions per presentar espectacles de nova creació. Continuem al MACBA, a la Pedrera, a Caixafòrum… i també a l’entranyable teatre dels Lluïsos de Gràcia. I, estant d’aniversari, ens permetem convidar de nou artistes que van protagonitzar moments àlgids en altres edicions del festival, tot i haver una llarga llista dels que descobrireu per primera vegada. Gràcies per acompanyar-nos en aquest viatge.

L’equip de Gràcia Territori Sonor

Comments are closed.

2019 HISTÒRIC GTS · DISSENY: JOANA MOLL / CHIARA HUANG · DOCUMENTACIÓ: VÍCTOR NUBLA / O'GLOR CARVALHO · RSS Feed · Entra

Organic Themes