PRESENTACIÓ LEM 2000

LEM = Logaritme Elàstic Metabòlic

Benvinguts a un festival que no és de música electrònica, ni d’improvisació, ni de música contemporània, ni de performance, sinó de totes a l’hora. Un festival de totes les músiques contemporànies, que es converteix ara en un Festival de Tardor.

El LEM va néixer el 1996 com a festival de música experimental. Al llarg d’aquests anys, semblen haver-se consolidat molts dels gèneres nascuts sota aquest epígraf en molts llocs. Ara aquestes “etiquetes” comencen a tenir els seus espais, els seus públics, els seus mitjans, en aquesta ciutat i a totes les del nostre món. Que aquestes etiquetes puguin travessar les fronteres que ens separen dels altres mons, depèn del grau d’universalitat que tinguin els llenguatges d’aquestes músiques. El LEM és un festival de totes aquestes músiques, i garanteix la universalitat des de fa quatre anys. Electrònica, improvisació, contemporània, experiments amb el folklore, crossovers i mons personals, mons possibles i alguns d’impossibles, en el LEM hi caben totes les formes avançades d’un imaginari del temps present. Potser per a contrarestar la presència d’aquests imaginaris sovint massa per darrere dels esdeveniments, i a més d’un antídot contra l’avorriment, el LEM és un bitllet de primera per a viatjar per les músiques de les ciutats d’aquesta fi de segle. Hem anomenat “experimental” aquesta recerca de la llibertat en l’expressió, l’exploració de mons nascuts de la creativitat dels artistes, dels creuaments de cultures i visions del futur, que fan evolucionar els gèneres i en generen de nous que encara no existeixen. També podríem parlar d’”art sonor”, però, com va dir algú, aquesta és una denominació d’origen controlada a l’altra banda de l’Atlàntic, sense una veritable equivalència aquí.

Hem classificat els concerts en seccions o capítols temàtics. Aquestes seccions pretenen guiar l’espectador entre el laberint de subgèneres en què s’han fragmentat les músiques contemporànies. Probablement, aquestes “dreceres” conduiran a nous territoris en properes edicions del Festival, ja que el mapa que recorrem està viu i canvia dia a dia, tal és la riquesa de les músiques actuals, un cop trencades les fronteres entre aquelles que es denominàven cultes i les populars.

De manera que durant dos mesos podrem conèixer les propostes més actuals en els territoris de l’audiovisual i la instal.lació, ens endinsarem en les formes més lliures de la música improvisada, assistirem a workshops en directe que aplegaran músics, poetes i ballarins, coneixerem destacats representants internacionals dels nous corrents apropiacionistes i el collage sonor, farem un petit però substanciós repàs de les noves músiques suïsses i presentarem joves formacions mediterrànies que han fet de la barreja de llenguatges la seva carta de presentació. També ens visitaran intèrprets d’instruments singulars, reinventors del cabaret contemporani, representants de les actuals tendències electròniques, noms fonamentals de la música contemporània des de l’electroacústica al minimalisme, hi haurà afortunades trobades entre la música i altres disciplines com la dansa, la literatura i el teatre, i ens donarem el luxe de conèixer visions molt diverses de la guitarra en un cicle especial. I afegim-hi la presentació de nous valors de l’escena local i de l’Estat espanyol, sessions de , exercint amb total llibertat estilística, i una culminació molt especial: la Banda Municipal de Barcelona estrenarà composicions d’autors centreeuropeus compostes per encàrrec del Festival.

En total 120 artistes en 32 actes, procedents d’11 països, en 15 espais, del 30 de setembre al 18 de novembre del 2000. Aquesta tardor comptarem amb la teva curiositat. El Festival i el barri de Gràcia hi posaran la resta.

Gràcia Territori Sonor

Comments are closed.

2019 HISTÒRIC GTS · DISSENY: JOANA MOLL / CHIARA HUANG · DOCUMENTACIÓ: VÍCTOR NUBLA / O'GLOR CARVALHO · RSS Feed · Entra

Organic Themes