PRE-POST LEM 2004

SAPHO PRESENTA ORIENTS #
18 d’agost de 2004
22h Festa Major de Gràcia (escenari a Bailèn/Indústria)

La carrera musical de Sapho remarca clarament la versatilitat d’aquesta artista que va debutar amb el seu primer disc el 1977 i que des d’aleshores ha protagonitzat una carrera ascendent que la va situar el 1994 en condicions de revisar el repertori d’Oum Kalsoum (la seva versió de “El Atlal” va triomfar simultàniament als països àrabs, Europa i Japò). Durant les darreres dues dècades, Sapho ha profunditzat en les arrels àrabs tant com ha pres contacte amb el flamenc (“Jardin Andalou”) o amb la música electrònica, de la mà de Bill Laswell (Digital Sheika). En les seves actuacions, combina totes aquestes fonts amb l’espectacularitat d’un directe on el seu nou espectacle, “Orients”, amb una nombrosa orquestra formada per músics de procedències diverses, és una etapa més de l’aventura extraordinària d’aquesta cantant universal. “ORIENTS” (avec un S) c’est un concept qui mélange les sonorités rock et orientales, a été crée en mai 2002 à Bagdad (Irak) et Nazareth (Palestine).

ASHWINI BIDEH DESHPANDE #
19 d’agost de 2004
22h Festa Major de Gràcia, Claustre de l’Oratori de Sant Felip Neri de Gràcia (carrer del Sol, 8)

És l’artista de més gran calibre en la tradició del cant Khyal de la tradició de Jaipur-Atrauli. Ashwini va començar la seva preparació a l’edat de cinc anys, sota la supervisió de Pandit Narayanrao Datar. Un cop obtingut el “Sangeet Visharad” de Gandharva Mahavidyalaya, va continuar el seu aprenentatge musical sota la meticulosa atenció de la seva mare, Manik Bhide, també una gran cantant de Khyal. Posteriorment, va rebre ensenyament de Pandit Ratnakar Pai. El seu primer treball va ser amb Ravi Shankar en l’enregistrament de la música del film “Gandhi.” El seu estil ha estat considerat d’una extraordinària versatilitat, l’exposició sistemàtica de l’estructura de la Raga i els Bahjans, el brillant fraseig, la varietat de patrons que util·litza i la seva facil·litat per moure’s en una extensió de tres octaves, fan d’ Ashwini Bhide-Deshpande la cantant que més lluny ha portat els estils clàssics de la música de l’Índia. Ha viatjat per tot el món, interpretant música i oferint conferències. És així mateix una brillant dona de ciència, i ocupa un important càrrec com a microbiòloga i bioquímica a Bhopal. Aquesta combinació d’artista i científica, que conjuga tradició i modernitat, la converteix en un personatge fascinador de la moderna Índia, una intel·lectual d’una sensibilitat considerada única en les darreres dècades.

RANMA 1/2*
19 d’agost de 2004
23h espai solidari ACIDH (Milà i Fontanals, 49)

Deuen el seu nom a una popular heroïna dels dibuixos animats, però la seva música no té res d’infantil. Aleix Ruiz, l’artista anteriorment conegut com Jacques Le Guitarriste (àlies sota el qual ha actuat en diferents sales de ciutats com Barcelona, Tarragona i Mollet) s’ocupa del baix, la veu i els samplers; Oriol López, antany company seu en una banda hardcore, se centra en la bateria. Ambdós formen part del grup Bushido Code i afirmen estar treballant al material d’un EP d’imminent aparició. Tot i admetre el duet el seu gust per bandes com Godflesh, Isis, Ministry, Melt Banana i Black Dice, els millors referents per ubicar la música de Ranma 1/2 són la primera ona de so industrial, els juganers audio-collages de Renaldo & The Loaf i The Residents, i l’abstracte so ambiental de moderns electroartistas com ara B12, Aphex Twin i Mu-Ziq. a partir d’1h – al Pati de l’ACIDH – dj SIRACUSA*

20 d’agost de 2004
MOTOR COMBO *
22h espai solidari ACIDH Milà i Fontanals, 49

Què és naif? Segons el diccionari, un corrent sorgit a començaments del segle XX que, per la seva senzillesa i colorit, s’assembla al dels pintors primitius. Motor Combo és un grup barceloní de música electrònica naif, pel qual bé se’ls podria qualificar tant de “futuristes primitius” com de “troglodites del futur”. Integren el projecte Florenci Salesas, excomponent d’Ètnia, grup d’improvisació salvatge en què també militava Eli Gras, tercera part dels indispensables Obmuz i actualment mitja taronja de Motor Combo. En actiu des de 2002, el duet podria amenitzar una festa infantil, sonoritzar una pel•lícula de terror o ambientar un vernissage en el qual els convidats són maniquins de plàstic i els canapès estan suaument enverinats. Motor Combo poden recordar a Der Plan, a Tèlex, a Aviador Dro? sempre sota una òptica enganyosament acriaturada. Motor Combo és com un robot de joguina que dispara raigs làsers reals.

THE MASTER MUSICIANS OF JAJOUKA
FEATURING BACHIR ATTAR
PRESENTEN APOCALYPSE ACROSS THE SKY #
23h Envelat de la plaça del Sol

Descoberts en la dècada dels cinquanta pels escriptors de la generació “beat” durant el seu pelegrinatge a Tànger , la seva música va arribar al món “occidental” amb el disc “Brian Jones Presents the Pipes of Pan at Jajouka”, enregistrat en els seixanta pel Rolling Stone mort prematurament. Malgrat que aixó certifica una considerable veterania per a aquesta formació musical, la veritat és que estem parlant d’una història musical que es remunta a dos mil·lenis enrera i que constitueix una de les legendes reals més fascinadores sortida d’una cultura mediterrània. Els Mestres Músics, després de mil anys com a músics oficials de la cort dels reis del Marroc, van retornar al seu poble natal, Jajouka, l’any 1930. Recuperada la “llibertat” i amb l’obertura del pais a l’exterior, els viatgers abans esmentats i d’altres, com Ornette Coleman, Peter Gabriel o Lee Ranaldo, van fer possible que aquesta nissaga arribés a ser coneguda arreu del món. Jajouka és un petit enclau situat en una de les valls de la regió de les muntanyes del Rif. Els Mestres Músics són una formació variable, integrada per membres de la col·lectivitat i dirigida des dels seus orígens pel patriarca de la familia Attar. La música de Jajouka no té parangó en l’arbre de les músiques del nord d’Àfrica; intensa i repetitiva ha estat considerada una música de trànsit hipnòtic i es basa en l’oboé anomenat ghaita, la percussió i els llaúds, acompanyada de la dansa.

A partir d’1h – al Pati de l’ACIDH – dj CD *

PASCAL COMELADE *
 
dissabte 21 d’agost 23h

“La meva música s’assembla a la pintura”, va dir al seu dia Pascal Comelade, català de naixement i francès d’adopció. “No m’agrada donar indicacions. Que cada un senti el que vulgui”. Recent l’edició del seu últim treball, La Filosofia Del Plat Combinat (una recopilació de temes procedents de concerts, discs col•lectius i singles), el moment és ideal per revisar la figura d’un dels músics més prolífics i impossibles d’imitar dels apareguts al Principat en els últims dos mil anys. Pascal és fundador de la Bel Canto Orquesta, insòlit conjunt de música popular interpretada amb instruments de joguina; col•laborador de, entre d’altres, Robert Wyatt, PJ Harvey i Bob Wilson; autor de cançons alhora divertides, nostàlgiques, iròniques i malenconioses i, probablement sense el seu consentiment, “artista de culte”. Quedem-nos amb allò d’artista.

a partir de 0h – al Pati de l’ACIDH

dj JORDI TURTÓS *

* coproducció: Federació Festa Major de Gràcia, Gràcia Territori Sonor, Castellers Vila de Gràcia,

Associació Catalana per a l’Integració i el Desenvolupament Humà

# coproducció: Fòrum Barcelona 2004, Federació Festa Major de Gràcia, Districte de Gràcia, Oratori de Sant Felip Neri

Comments are closed.

2019 HISTÒRIC GTS · DISSENY: JOANA MOLL / CHIARA HUANG · DOCUMENTACIÓ: VÍCTOR NUBLA / O'GLOR CARVALHO · RSS Feed · Entra

Organic Themes