ARTISTES 2008

CASICUARTETO 
LUMIÈRE
Barcelona

2 d’octubre 2008
21 h.
 Lluïsos de Gràcia (bar)
 Plaça del Nord, 7-10

Reconvertit en trio per a l’ocasió, aquest comando d’acordionistes (format per Teresa Llibre, Samuel Letellier i Laia Pedrola) té la molt sana virtut de no conèixer limitacions estilístiques i sí reptes a assolir. En aquesta nit inaugural del dispositiu LEM oferiran un lluminós preàmbul a l’estrena de les peces de John Cage: una antologia de cançons que abasten des del rock més musculós fins al cabaret berlinès, passats pel seu particular sedàs instrumental i amb una relació comuna molt especial amb el nom del genial compositor… i fins aquí podem parlar. “Johns a la gàbia” és una invitació a descobrir aquesta proposta juganera i desacomplexada.

 

JOHN CAGE’S SONG BOOKS
Cagliari/Manresa
2 d’octubre DE 2008
22 h.
teatre dels Lluïsos de Gràcia
 Plaça del Nord, 7-10

Entre l’agost i l’octubre de 1970, John Cage va dur a terme un extraordinari treball d’exploració de la veu humana i les seves relacions amb la música i l’art escènic; Song Books és un conjunt de 90 peces concebudes com a solos de diversos formats, una combinació de cantates, teatre i electrònica inspirades en textos d’Erik Satie i Henry David Thoreau. Ara, el músic sard Alessandro Olla duu al LEM una selecció de 22 d’aquestes peces, un espectacle hipnòtic i delicat que es presenta per primera vegada a Espanya i en el qual Olla (música) comptarà amb la participació d’Alessandra Giura Longo (veu) i Tama Kettar (dansa). Afineu ulls i oïdes i degusteu lentament: d’aquestes exquisideses no en gaudim cada dia.

LLORENÇ BARBER
Aïelo de Malferit
3 d’octubre 2008
22 h.
MACBA auditori
Plaça dels Àngels, 1

Campanologia, música multifocal, improvisació… els terrenys pels quals transita l’obra de Llorenç Barber tenen quelcom  d’únic, un ritualisme musical tel·lúric tant influït per John Cage com per la seva relació amb el col·lectiu ZAJ, que pot endinsar-se en espais públics de gran evergadura o bé transformar-se subtilment per adaptar-se a situacions més domèstiques (que no domesticades). Barber obrirà aquest cicle de pioners al MACBA tot presentant Barberidades, un espectacle de miscel·lània, un compendi inèdit de la seva obra on es combinen peces fonètiques, petites orgies campanològiques, peces volants i d’altres de profund solatge.

OSSO EXÓTICO
Lisboa
4 d’octubre 2008
21 h.
teatre dels Lluïsos de Gràcia
Plaça del Nord, 7-10

Aquest trio format pels germans David i André Maranha i per Patrícia Machás és sens dubte una de les formacions històriques i capdavanteres de l’experimentació musical a Portugal. La seva és una música de tonalitats intenses i perímetres angulosos, que es mou amb una esfereïdora naturalitat per l’industrialisme, el drone o la psicodèlia, concebuda per incidir directament en el nostre estat anímic sense peatges conceptuals ni virolles argumentatives. Després d’haver deconstruït els orgues de les esglésies de mig món i d’haver compartit projecte discogràfic amb Z’EV, arriben per primera vegada a Espanya obrint el foc de les sessions que aquest any el LEM dedica a Portugal. Ni rastre de saudade…

DARK MATTER
París/Berlin
4 d’octubre 2008
22 h.
teatre dels Lluïsos de Gràcia
 Plaça del Nord, 7-10

Segons els astrofísics, la “matèria fosca” (impossible d’observar directament ja que no emet cap tipus de radiació electromagnètica) és present a tot el cosmos: afecta el camp gravitacional dels cossos i el seu estudi permetria endinsar-se en els passatges més remots i arcans de la formació de l’univers. Partint d’aquesta premissa, Kasper T. Toeplitz i Antoine Chessex (un dels membres de Monno) construeixen un dens tapís de tonalitats extremes, una eclosió de galàxies sonores flirtejant amb el col·lapse que conviden a un viatge a ulls clucs a través de paisatges en runes i de big bangs abissals. Benvinguts a la cara més crua de l’espai més profund.

 

MELUSINA / ZA

Barcelona
9 d’octubre 2008
19,30 h. 
Elèctric
Travessera de Gràcia, 233

L’editorial Melusina i el dispositiu LEM tenen el plaer de presentar un projecte dedicat a combatre l’anestèsia social i l’embadaliment urbà: Odio Barcelona és una proposta conjunta dels escriptors A. Fernández Mallo, Llucia Ramis, E. Fernández Porta, Lucía Lijtmaer, Matías Néspolo i Javier Calvo, entre d’altres, que bombardeja sense pietat sobre les façanes d’una ciutat massa sovint convertida en pur simulacre. Un exercici de franctiradors que tindrà en aquesta ocasió com a aliats ZA, banda guerrillera com poques, que presentarà nou disc al crit d’Eki Eki Eki Eki Kazam!!! Tot plegat, evidentment, un còctel explosiu.

SAGARRA-SUBIRANA
Barcelona
9 d’octubre 2008
22 h.
Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

Una edició del dispositiu LEM com aquesta, dedicada a la veu humana, no podia deixar passar l’oportunitat de reunir dues de les vocalistes més preuades de Catalunya i més enllà. Mariona Sagarra, amb una formació clàssica que després ha redirigit cap a sendes cada cop més expressives i arriscades, ha actuat amb artistes com Carles Santos, Xavier Maristany i Walter Thompson. Anna Subirana, per la seva banda, va formar part del mític grup a cappella Stupendams, i ara mateix és l’altra meitat del duet Araki (juntament amb Joan Saura). Dos torrents sonors de cabal indessecable, que aquesta nit confluiran en una cataracta plena d’emocions i cromatismes. Un plaer.

JUAN PABLO VILLA
Mèxic D.F.
9 d’octubre 2008
23 h.
Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

Fa ja un temps que a Mèxic el terreny de la música està experimentant una notable sacsejada gràcies a l’aparició de tota una generació de creadors vinculats a la recerca experimental i a l’abandó dels tòpics. Juan Pablo Villa és un dels responsables d’aquest moviment tectònic i la veu, el seu instrument més preuat i versàtil. Amb una sorprenent varietat de registres que abasten des de cants mongols fins a l’inuit passant per l’atonalitat i les sonoritats multifòniques, la veu de Juan Pablo Villa és un univers per si sola; una apassionant mescla de textures, paisatges i mites servida amb un màgic sentit de la improvisació i la sorpresa. Aquí presenta La Gruta de Baba, un autèntic atles fonètic de gaudi obligat.

PACIFIC 231 + LT. CARAMEL
Dublin-Annecy
10 d’octubre 2008
22 h.
MACBA auditori
 Plaça dels Àngels, 1

De la cacera de sons a l’industrialisme passant per la relectura de l’ètnica i la improvisació, la sessió conjunta que ofereixen al MACBA Pierre Jolivet (Pacific 231) i Philippe Blanchard (Lt. Caramel) promet ser una cristal·lització dels trànsits més apassionants de la música experimental francesa als darrers anys. Jolivet va militar en les mateixes faccions en què eclosionaren formacions com Étant Donnés o Le Syndicat abans d’endinsar-se en textures musicals més subtils i ambientals. Per la seva banda, Blanchard, que va formar part dels mítics Dernier du Culte, fa de les sonoritats matèriques capturades en els seus viatges la matriu d’un projecte de minuciosa acusmàtica. Si ja per separat ambdós resulten magnètics, imagineu-los compartint escenari amb Message pour l’enfer…

ESQUEMA
Molins de Rei-Barcelona
11 d’octubre 2008
21 h.
teatre dels Lluïsos de Gràcia
 Plaça del Nord, 7-10

Què succeeix quan dues ments diletants i bullicioses decideixen trobar-se en algun punt de l’espai-temps i no contents amb això crear un discurs propi? Si es tracta de Xavier Tort (trompetista i cabalista a qui hem vist amb gent com l’Orquesta de la Muerte i Trio Lio) i Dargelos (un dels exponents més elegants i sòlids de l’electrònica experimental a Catalunya), el resultat és l’esbós d’una realitat paral·lela de la qual sens dubte ens resultarà difícil fugir. Esquema és precisament això, el diagrama d’un territori musical de textures sorprenents, viaranys d’improvisació furiosa i d’altres estratègies encaminades a capgirar l’ordre de les coses. Quelcom tan simple com sorprenent.

 

ANKITONER METAMARS
Barcelona-Madrid
11 d’octubre 2008
22 h.
teatre dels Lluïsos de Gràcia
Plaça del Nord, 7-10

Dues de les trajectòries més inquietes i excitants de l’experimentació musical a Espanya, Javier Piñango (Mil Dolores Pequeños, Destroy Mercedes) i Anki Toner (Superelvis) van decidir un bon dia compartir dèries, fílies i fòbies i, com a bon matrimoni de solters irreductibles, establir una complicitat molt personal, el resultat de la qual és aquest projecte. Ankitoner Metamars buceja en aigües aparentment tranquil·les: orfebreries electròniques que gronxen amb una suavitat despietada la veu d’un crooner juganer i descregut alhora. Però com en tota bona relació, les aparences enganyen: aquest no és un casori destinat a la convivència confortable, sinó a la seducció descarnada. Ai, l’amor…

 

MÚSICA RELACIONADA 96.6
Barcelona
11 d’octubre 2008
00 h.
Mi Bar 
Guilleries, 6

CATALÁ

Rere aquests tres nombres s’amaga un històric procés d’oxigenació de les ones hertzianes a Barcelona, una conxorxa multicefàl·lica destinada a treure-li l’òxid al parc radiofònic. 96.6 és una proposta integrada per agents provocadors de Ràdio PICA i scannerFM que es presenta just ara i que posarà la cloenda d’aquesta jornada amb una sessió de selectors musicals al Mi Bar. Una festa en petit comitè en què els responsables directes d’aquesta nova guerrilla radiofònica emergiran de les trinxeres per posar a disposició d’aquells que ho vulguin les seves pulsions, intencions i devocions musicals, fins i tot les més inconfessables. La ràdio ha mort, llarga vida a la ràdio!

NIKKA
Barcelona
12 d’octubre 2008
20 h.
 Niu
Almogàvers, 208

CATALÁ

Nikka ha irromput a l’escena de l’electrònica de la mateixa manera que la seva música irromp a les nostres oïdes: amb una subtilesa crepitant, com un xarboteig d’escuma. La seva és una proposta que aporta una rara serenitat i al mateix temps una transparent energia. Paisatges d’una electrònica sinuosa, textures gairebé fractals i una suau invitació a la letargia dibuixen la seva música, sens dubte una de les grans revelacions d’aquest any i que en aquesta edició del festival fa marrada al Poblenou en la que és ja la segona col·laboració amb l’espai Niu. Dosifiqueu el vostre paladar durant el cap de setmana i deixeu part de la vostra tendència a la felicitat per a la tarda de diumenge. No us en penedireu.

SELVA DE MAR
Barcelona
16 d’octubre 2008
20 h.
Espai Eart 
Torrijos,  68

CATALÁ

Shasha Agranov i Pablo Wayne defineixen la seva música com “aquàtica”: un suggerent tapís d’atmosferes atemporals, gairebé utòpiques, que parteixen d’una base instrumental acústica (violoncel i hang) a la qual s’afegeixen diversos objectes i un eteri ús dels processos electrònics. Selva de Mar creen la banda sonora d’una Mediterrània imaginada (que no inventada), aquella que resideix a la memòria inconscient d’un territori que una vegada va ser místic i pastoral, enigmàtic i alhora proper. Potser per això la seva música s’ha pogut escoltar tant a Espanya i França com a Israel i Jordània. Acosteu-vos a aquestes Olas Invisibles  amb esperit generós: la proposta bé s’ho mereix.

ALFREDO COSTA  MONTEIRO
Oporto/Barcelona
16 d’octubre 2008
22 h. 
Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

CATALÁ

El cicle dedicat a Portugal segueix amb l’actuació d’un nom que és ja un clàssic no només de l’experimentació lusitana, sinó també de l’escena barcelonina més inquieta. Lligat a múltiples camps de la creació artística des de la seva arribada a Barcelona l’any 1992 (arts plàstiques, poesia sonora i visual, improvisació), Costa Monteiro ha estat integrant de projectes com Superelvis, Mut i Cremaster, i ara com ara és part estable del col·lectiu IBA d’improvisació al costat de noms com Ferran Fages i Pablo Rega. Sigui per mitjà de l’acordió, la guitarra elèctrica o d’un simple bocí de paper, les seves intervencions són sempre sorprenents i decidides a cercar la complicitat del públic. I aquesta no en serà pas una excepció.

 

POCKETBOOK OF LIGHTNING
Lisboa
16 d’octubre 2008
23h.
 Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

CATALÁ

La segona part d’aquesta nova sessió lusòfona arriba de la mà d’aquest duet integrat per Nuno Rebelo (guitarra) i Marco Franco (bateria) amb més de deu anys de treball conjunt i que pren ara el seu nom del llibre homònim de Jonathan Safran Foer. De la confluència entre Rebelo (amb una carrera com a improvisador i aventurer sonor que l’ha portat a treballar amb gent com Damo Suzuki, Dj Olive, Paolo Angeli i John Zorn) i Franco, un tot-terreny de la percussió amb flirts musicals a les seves esquenes de la categoria de Jim Black i Audrey Chen, es pot esperar precisament el que promet: un llampec musical, un aparell elèctric lleugerament perturbat que promet una nit realment moguda.

EDUARDO POLONIO
Pinar de la Capellanía
17 d’octubre 2008
22 h.
MACBA auditori
Plaça dels Àngels, 1

CATALÁ

Tercera i darrera entrega  d’aquesta impactant representació de pioners de l’escena experimental  que el Museu d’Art Contemporani de Barcelona acull en el decurs del LEM. I  si parlem de mestres espanyols, el nom d’Eduardo Polonio és indefugible. Punta de llança de la música electroacústica des de fa gairebé quaranta anys, Polonio és un artista polièdric que ha treballat amb creadors visuals de la categoria d’Eugeni Bonet i Ferran Garcia Sevilla, ha impulsat des de l’àmbit acadèmic la divulgació de l’electroacústica i ha integrat projectes històrics com Multimúsica (al costat de Claudio Zulián i Gabriel Brncic). Sigui per descobrir-lo per primera vegada o bé per retrobar-lo, la cita és d’aquelles que obren la gana. Indispensable.

ERIKA STUCKY
Oberwallis
18 d’octubre 2008
22 h.
 CaixaForum
 Av. Marquès de Comillas

Erika Stucky és una sorprenent artista nascuda a San Francisco però resident a Suïssa i una de les veus femenines més rellevants d’Europa. La seva és una proposta iconoclasta, hiperactiva, que treballa amb els formats de la performance o del cabaret i juga amb gèneres com el folk (concretament el yodel, el cant tradicional alpí), el jazz, el pop i el rock, tot sotmetent-los a un irreverent procés de deconstrucció en el qual la seva personal i privilegiada veu juga un paper fonamental. Amb Suicide Yodels descobrirem una babel desacomplexada, una síntesi d’arrels americanes, teutones i alpines acompanyades d’una potent banda instrumental i d’una posada en escena planificada per la pròpia artista. Ay-ee-oooo…!!!

THE ROOM
Marsella
23 d’octubre 2008
22 h. 
Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

Vinculat a la improvisació des que el 1978 fundà el Group of Search and Musical Improvisation, Jean Marc Montera ha espargit la seva producció per camins extraordinàriament personals lligats a gairebé totes les disciplines (dansa, cinema, videocreació…) i ha conspirant al costat de noms com Fred Frith, Jim Meneses i David Moss. Pres per la hiperactivitat, el 2000 crea Montévidéo, centre de creació contemporània ubicat a Marsella, i un any més tard funda l’Ensemble d’Improvisateurs Européens. Enguany desembarcarà  al LEM amb el seu projecte The Room, duet format conjuntament amb Sophie Gonthier. Rock directe i sense complexes: fa falta més?

YE77A
Lisboa
23 d’octubre 2008
23 h. 
Centre Artesà Tradicionàrius 
Travessia de St. Antoni 6-8

Intentar definir el treball d’aquesta artista portuguesa suposa endinsar-se en un univers extraordinàriament personal dotat d’un rar equilibri entre el rigor conceptual, la sensualitat escènica i l’experimentació estilística. A mig camí de la performance, la creació visual i l’electrònica, Ye77a ofereix, amb el projecte de la seva trilogia The Brain Soundtrack, un fluxe continu d’evocacions, una petita nissaga de treballs suggerents i poètics sobre la noció de cos i les seves fronteres. Back and Forward és l’episodi que aquí presenta. Epifanies per al nou mil·leni servides amb una pertorbadora bellesa.

GONZALO ESCARPA
Madrid
24 d’octubre 2008
20 h. 
L’Obrador-Sala Beckett
 Alegre de  Dalt, 55, 2-A 1

CATALÁ

Aquest jove poeta madrileny s’ha llaurat una merescudíssima reputació com a instigador poètic: seus són projectes com Redfósforo, el Centro de Difusión Poética de Madrid, Humanimalidad i Circo de Pulgas. Ha passejat la seva producció per nodes tan dispars com París, Milà i Beijing, i la seva obra escrita, al marge d’aparèixer en nombroses compilacions i antologies a quina més batalladora, es pot trobar a Fatiga de de materiales (2006). Gonzalo Escarpa obrirà aquesta nit propost al LEM oferint un ventall de les seves darreres exploracions, que abasten la poesia escènica, l’oralitat i la interacció entre poètica i visualitat. Una polièdrica exquisidesa.

NORA GOMRINGER
Bamberg
24 d’octubre 2008
20,30 h. 
Obrador-Sala Beckett
Alegre de Dalt, 55, 2A-1

Més enllà del pòsit que suposa seguir l’estirp d’Eugen Gomringer, un dels pares de la poesia concreta, el cert és que Nora Gomringer ha adquirit ja, malgrat la seva joventut, un estatus personalíssim en el panorama poètic europeu. Un autèntic animal escènic que combina textos poderosos amb una imponent presència vocal, Gomringer és una poetessa valenta i polivalent, que treballa sovint amb el dj Roland Krefft i que s’ha deixat veure als EUA, el Canadà i tota Europa presentant sets d’una força inqüestionable, a mig camí del recitat tradicional, l’slam i la performance. Aquesta nit propost del dispositiu LEM culmina així amb un autèntic vendaval poètic, rapsòdia visceral en estat pur.

DYAD
Novosibirsk
24 d’octubre 2008
22 h.
 Antigua Casa Haiku
Milà i Fontanals, 14

El desembarcament aquest any a Barcelona de la Red Bull Music Academy porta al Cabaret Hofmann (hostatjat en aquesta ocasió a l’Antigua Casa Haiku) un dels seus descobriments més sucosos: rere aquest nom s’amaga Evgeny Gavrilov, un jove músic i productor rus a qui sens dubte el fet de néixer el Dia Internacional de la Ràdio va abocar a la cruïlla inesgotable que uneix música i tecnologia. Dyad reconverteix les sonoritats que extreu del baix i del teclat en una muntanya russa (i mai millor dit) de ritmes i textures cada cop més trepidants, que deixen petites etiquetes com electro, ambient o drum’n’bass. Aquí presentarà Perfect Weekend, una ajustada banda sonora per a èpoques poblades per titans i fosca vegetació.

ANNA BLUME FAN CLUB
Barcelona
25 d’octubre 2008
19 h. 
Fàbrica Moritz
Ronda de Sant Antoni, 39

Els noms de Pere Sousa i Joan Casellas, membres fundadors d’aquest club tan peculiar, estan associats indefectiblemente a l’escena poètica més insubornable i prolífica de Catalunya i més enllà. Armats d’accionisme i paraules en llibertat, han viscut centenars d’aventures pels mons paral·lels de la performance i la poesia fonètica, recuperant i difonent dins d’aquest camp l’obra de Kurt Schwitters entre d’altres proeses. A L’últim minut, la peça que presenten en aquesta festa de cloenda, desplegaran el seu univers de prestidigitació verbal i escènica amb el deseiximent que només pot exhibir qui sap que fins i tot el més sòlid s’esvaeix a l’aire i que l’enteniment és de totes totes quelcom bastant sospitós. I malgrat tot, es continuen trobant molt simpàtics…

MISALUBA SEPTET
Barcelona
25 d’octubre 2008
20h 
Fàbrica Moritz
Ronda de Sant Antoni, 39

Prenent el nom del cor infantil creat pel missioner belga Guido Haazen l’any 1954, Misaluba és una formació enèrgica, un projecte que pretén lluitar contra la segregació de la música popular en gèneres delimitats, tot establint-se com un laboratori de creació continuada on hi tenen cabuda múltiples registres i actituds. Una banda de justiciers desbocats que formà part del projecte Centre d’Art Produeix Música Pop i que aplega Lucas Quejido, Agustí Martínez, Miquel Àngel Marín, Oriol Luna, Roger Fortea, Ignacio Lois i Lucila Ciocoletto. Set artistes selvàtics que no han trigat gaire a fugir de les presons estilístiques. Si teniu alguna idea subversiva i us els trobeu, potser pugueu contractar-los…

 

Comments are closed.

2018 HISTÒRIC GTS · DISSENY: JOANA MOLL / CHIARA HUANG · DOCUMENTACIÓ: VÍCTOR NUBLA / O'GLOR CARVALHO · RSS Feed · Entra

Organic Themes